9 Ekim 2019 Çarşamba

KAPALILAR, KAPALI OLMAKTAN GERÇEKTEN MUTLULAR MI?

Kapalı kadınlar heteroseksist toplumda belki rahat ediyorlar ama modern dünyaya karşı da hep bir eksik içinde hissetmiyorlar mı kendilerini? Açık kadınlarda da modern dünya içinde bir özgüven ve rahatlık, ama kapalı muhafazakar çevrenin de üzerlerindeki baskıdan dolayı bir güvensizlik, tedirginlik içindeler... Buradaki iki tür giyim tarzından kapalı olanı sistematik, açık olanı özgürlük olarak açıklayabiliriz. Şimdi diyecek ki kapalı tarafta bulunanlar, hayır biz hür irademizle içimizden geleni yapıyoruz. İçinizden gelen kapalılık, dış faktörlerin de etkisiyle özgür bir birey olamamanın bir uzantısından başka bir şey olabilir mi bilmiyorum. Katılırsınız veya katılmazsınız, benim düşüncem bu. Köylü bir çevreden geldiğim için bunu çok iyi bilirim. Geleneksel olmak içinde yaşanılan kütürde bir varoluş şeklidir ama özgür bir dünyada da hep bir ezikliktir. Ben burada "nasıl varolunmalıdır"ı tartışmıyorum; elbette insanlar sosyolojik süreçte sağlıklı bir şekilde nasıl varoluncaksa, o şekilde varolmayı içselleştirir veya o şekilde varolmak daha kolay ve rahat olduğundan, o şekilde varolabilir; bazılarının varolma şekliyse geleneğe aykırı çok kişisel olabilir bütün zorluklarına rağmen. Hayat özgür bakanlarla, özgür bakamayanların konuyu değerlendirmesi de gene kendilerince olacaktır ama bana göre modern tarafınki daha objektif bir değerlendirme olacaktır üzerlerinde geleneksel-muhafazakar bir baskı olmayacağı için. Konu şuradan aklıma geldi. Oyuncu Deniz Çakır türbanlı kızları aşağıladı mı, aşağılamadı mı? Deniz Çakır, türbanlıların bakışlarından rahatsız oldum ve tepki gösterdim diyor. Bence haklı. Çünkü şu anda muhafazakar rüzgarların etkisiyle, kapalı dünyada bir özgüven patlaması var ve dolayısıyla modern dünyada ise mahalle baskısından dolayı her ne şekilde olursa olsun bir taciz... Muhafazakar rüzgarlardan önce de fırsatını bulunca zaten geleneksel yapının modern dünyaya karşı hep bir ötekileştirmesi söz konusu değil miydi? Açık kadına ahlaksız veya namususuz gibi bir etiket yapıştırılmıyor muydu? Bunu inkar edebilir miyiz? Oysa akıl ve mantık çeçevesinde açıklığın ahlak ve namusla ne alakası olabilir ki? Ahlak ve namus ne, kime göre neye göre? Ahak ve namusun temel bir ihtiyaç olan cinsellik üzerinden insnalara baskı kurmak için vücut buldurulmasıysa, düpedüz insanlık dışı. Burada Deniz Çakır'ın kendisinin tedirgin olmasına sebep olan çevreye tepkisini yargılamak yerine; değişen yeni dünyaya, dünyalarını kapatanları nasıl açık hale getirebiliriz?in yollarını araştırmalıyız. Bakınız kimse yenilikçilikten, özgürlükten zarar görmüyor; kadın cinayetleri bile kapalı kafalılıktan işleniyor. Cinselliğin özgürce yaşandığı bir dünyada namus kavramı anlayışı başka oluyor ama aksi bir çevrede cinsellikten önce, kadının içinden geldiği gibi yaşama, kendini ifade edebilme hakkı bile olmayabiliyor. Tabi muhafazakar cinsiyetçi baskısını, kadının doğasına veriyor. Yani onlara göre kasın ile erkek eşit haklara sahip olamaz. Bunu içselleştiren kadınlar da tabi aynı kafadan oluyor. Şimdi kadının kılı günah, erkeğinkisevap diye bir şey olabilir mi? Birazcık aklın varsa eğer, kadını tahrik unsuru görüp kapatmaya çalışacağına, kendi iradeni çalıştırırsın da insan olursun! Şunu da belirtmeden geçemeyeceğim... Deniz Çakır olayına birebir şahit olmadım elbet. Ve benim değerlendirmeme bu olay sebep olsa da, düşüncelerim genele istinaden. Çünkü, elbette ben de sosyal çevreden dolayı baskı altındaki kadının aşağılanmasına karşıyım. Yukarıda da değindiğim gibi, özgür olmanın yolları araştırılmalı insanlara neden böylesin, neden şöylesin diye yargılamak yerine. Mesela ben kapalı bir kadın gördüğüm zaman, çok özgürlükçü olmama rağmen asla bundan rahatsız olmuyorum. Çünkü içinde yaşadığımız toplumsal dünyanın varolan bir gerçeği bu; benim eleştirim, muhafazakar dünyanın farklılıklara baskısı, onları etiketleyip aptal-saptal ötekileştirmesi. Yoksasöz gelimi açık olduğum için bana orospu diyenin türbanını başından çekip almam bile onun bana olan düşüncesini değiştirmeyecek ki? Yobazlar o yüzden özgürlük aşısından çok korkuyorlar!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder