5 Eylül 2017 Salı

Şarkı söylerken yıldızlaşan ve marjinalleşen mütevazilik Fulden Uras!


Fulden Uras'ı çok severim. Neden mi; bana heyecan verir çünkü; çünkü düz bir kadın değildir. Bir marjinalite yatar kimliğinde ama bunu dozunda gösterir; özellikle yaptığı kliplerde ve müziğinde.

Fulden Uras'a nerden başlamak gerekir? Önceden sinemacı idi ama ben onu daha çok pop şarkıcısı olarak benimsedim. TV'lerde ilk albümünün klipleri falan dönüyordu 90'larda. Onu klipler üzerinden anlatmak belki de en doğrusu bir İkizler burcu kadını olarak.

"Ben Ağlarım" klibinde kimlikten kimliğe geçiyor. Bir bakmışsın masum bir kız, bir bakmışsın şuh bir kadın. Bazen alaturka, bazen alafranga... Mix bir kimlik.

Ama Fulden Uras patlamasını "Bensiz Olsun" şarkısıyla yapmıştır. Sanat hayatının en yüksek çıkışıydı diyebiliriz. Herkes Fulden Urası büyük kitle olarak bu şarkıyla ezberledi diyebiliriz. Şarkının etkisi de 1 yıl ile sınırlı kalmadı. Siz diyin 2 yıl, ben diyeyim 3 yıl radyolarda aralıksız çaldı... Klip de tam bir Batı havasındaydı. Çekim güzel ve orjinaldi. Beste olarak, sound olarak, görsellik olarak o döneme göre biraz fazla güçlüydü ki birden hit olmuştu şarkı.

Şu anda bilgisayarımda YouTube'da "Birileri Gelse" klibi dönüyor. Sade ve kaliteli bir çekim olmuş ama şarkı da gerçekten kaliteymiş...

"Arada Bir"de Fulden Uras görsel olarak seksapalitesini çok güzel konuşturyor. Ve çok cesur bir şekilde bir çok klibinde büstiyer giymiş ve çok güzel taşımış. Bu şarkıdaki punk saçlarıyla seksilik arasında öyle bir denge kuruyor ki, gene her açıdan bakıyorsun, hiçbir açıdan rahatsız olmuyorsun. Çok merak ediyorum; yaptıklarında bir danışmanı var mıydı, yoksa kendi direktifine göre mi bir yol haritası çizdi acaba?

"Bensiz Olsun"dan sonra çıkan "Cici albümü ile aynı ismi taşıyan şarkısıyla belki de hiç kimsenin beklemediği derecede bir marjinallik arzediyordu hem görsellik olarak, hem de müzik olarak. Aynı albümden çıkan "Çocukları Düşün" sözsel mesaj olarak belki bizdendi ama sound ve görsellik olarak gene Batı idi... Şarkı güzel ve vokaller dikkat çekiciydi.

Kasete ve CD'ye basılmayan dijital bir albümü de oldu Fulden Uras'ın ve oradaki "Seni Ben Adam Ettim" şarkısının klibinde tamamen bir Türk Lokumu gibiydi. Gene dövmelerle falan da o assolist havasını absorbe etmiş.

Ve Ossi'den çıkan "On" albümü benim başucu albümleirmden biri oldu. "Aşkından Ölmem Lazım" hem onun en iyi şarkısı, hem de tüm zamanların Türk Pop Müziği'nin en iyi şarkılarından biriydi. Günümüzde kullanılan sound ile aynı. Ve klip muhteşem, muhteşem, muhteşem... Sanki Indie Rock'çıların bir görselliği hakim. Benim, bugüne kadar Türkiye'de çekilmiş en sevdiğim 3-5 klipten biri.

Fulden Uras normalde çok mütevazi bir kadın gibi ama şarkı söylerken yıldızlaşıyor, hem de çok.

S-On albümünden "Ayrılık Budalası" da çok iyi bir şarkı, çok iyi bir sound, çok iyi bir görsellik...

Fulden Uras'a deneysel bir kadın demememiz için hiçbir sebep yok. "Her Şey Bitmiştir" klip çalışmasında da gene hem görsellik olarak, hem de tarz olarak çok bakılası...

Fulden Uras'ın ne kadar duyarlı bir insan olduğunu, ne kadar hassas bir yüreğinin olduğunu, sosyal çalışmalarını falan elbette biliyoruz, takdir ediyoruz ama ben sadece pop şarkıcısı olarak değerlendirdim bu yazımda.

Umarım bizi müziksiz bırakmaz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder