28 Aralık 2015 Pazartesi

Müziğin Nükhet Duru hali: nefes ve devrim!


Bazı şeyler vardır, değeri yıllar geçtikçe daha iyi anlaşılır. Çünkü zamanın ötesinde olduğu için anlaşılmamış olabilir ve zamansız oldukları için hiç eskimezler, keşfedildikçe, özümsendikçe hak ettiği değeri görmeye BAŞLARLAR, başlarlar sadece..! Çünkü gerçek DEĞERler çok çözümlü matematik işlemleri gibidir. Her ele aldığında seni şaşırtır, kendini sevdirir, hayran bıraktırır... Çok boyutludurlar, çok katmanlıdırlar... Biliyorum gene büyülenmiş, hipnotize olmuş, kendimi kaybetmiş anlardan birini yaşıyorum. Avrupa Müzik, Nükhet Duru'nun "Bir Nefes Gibi"ler albümünü video paylaşım sitesine tertemiz bir kayıt ve orjinal haliyle yüklemiş... Zamanında çok dinledim bu albümü; çarpıldım, kendimden geçtim... Çünkü müziğimizin mihenk taşı ESERleri bambaşka bir lezzetle yeniden kaydedilmiş, Nükhet Duru özellikle geri planda kalmış ve benim de baş tacı şarkılarımdan Kulis, Güneş gibi şarkıları da yorumlamıştı. Bu albümü büyük yapan ne biliyor musunuz; Nükhet Duru'nun müzikteki en olgun döneminin verdiği cesaretle yaptığı çok özgüvenli bir albüm olması. Artık ses ve yorum olarak taşlar yerine oturmuş ve "geçmişte okuduğum şarkıları daha mükemmel nasıl yorumlayabilirim dercesine" stüdyoya girilerek canlı kaydedilip söylenmiş bir çalışmadır. Unplugged çalışma vardı o yıllarda Batı'da Mariah Carey gibi 5 oktavlı seslerin cesurca yaptığı... Bu da öyle bir çalışmaydı ve bu işi Nükhet Duru bu yıl tekrar yaptı "N" haliyle. Bu işi başka da yapan yok sanırım bu ülkede. Bu da Nükhet Duru'nun ne NÜKHETDURU bir şey olduğunun göstergesi. Radikal Gazetesi'nin falan bu çalışmayı - Aşkın N Hali'ni görmezlikten gelerek Nükhet Duru'yu yılın en iyilerine aday göstermemesi, güvenilebileceğine inandığımız referansların bile ne kadar gerçeklikten uzak olduğunun göstergesi. Nükhet Duru'nun 1998'de çıkardığı "unplugged" çalışma "Bir Nefes Gibi"ler, ders niteliğinde bir çalışmadır. Şarkılar sesine, yorumuna güvenen ve yılların tecrübesinin verdiği özgüvenle abartısız, çok profesyonel solist, şarkıcı, usta bir yorumcu edasıyla söylendiği için hiç sıkmıyor, hiç baymıyor; aksine insanın ruhunu serinletiyor, yükseltiyor... Bu çalışmayı zamanında çok dinlememe rağmen neden dünden beri onyüzmilyon kere dinliyorum aralıksız; çünkü o zaman 28 yaşındaydım. Şimdi 46 yaşındayım ve değerini daha iyi anlayabiliyorum. Çünkü insan tecrübelendikçe bazı şeyleri daha iyi görebiliyor. Belki o dönem-önceki dönemler erken olabiliyor bazı ileri şeylerin ruhuna gerçek anlamda hitap etmesi için. Nükhet Duru çalışmalarının bir özeliği de dediğim gibi zamansız olduğu için, her yaşta farklı bir boyuttan baktırıyor insana. Dediklerim abartılı gelebilir gene ama ifadelerimde samimi olduğumun anlaşılması için müziğe biraz ciddi bakılması ve Nükhet Duru müziğinin özümsenmesi gerekiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder