27 Nisan 2015 Pazartesi

Beni Nükhet Duru şarkıları söyler; "İyi oldu gelmediğin!"

Kaos GL'nin "Şarkılar Beni Söyler" bölümünde herkes şarkıların kendilerinde yarattığı etkiyi paylaşıyor...


Ben müziğe nota, melodi olarak baktığım için, duygularımı uyandıran da tabiki de şarkıların melodisi oluyor, ve tabiki de düzenlemesi. Çünkü melodi duyguları özgür bırakıyor; söz yazarlarının cümlelerine hapsetmiyor beni. O yüzden ben şarkı dinlerken pek söze bakmam; melodiler götürür beni gitmek istediğim yere...

E, Türkçe şarkıcı olarak da en çok sevdiğim Nükhet Duru olduğu için, onun  en çok sevdiğim albümünden (IV) şarkılar seçmeye karar verdim. Yoksa Nükhet Duru'nun şarkıları arasından seçim yapmamın mümkünatı var mı..? Çünkü her bir şarkısının derin bir etkisi var bende...

Ben aşk hastalığına karşı bağışıklığık kazandığım için de, şarkıların etkisi o yönde olmuyor artık bende. İnsanın neresi acırsa, canı da orada olurmuş; benim aşkım da özgürlük, eşitlik olduğu için, aşklara yol vermiş konumdayım.

"Çakır"da Nükhet Duru, köyün özgür kadınını anlatıyor. Sonuçta toplumun en ötekileştirilen kesimlerinden biri... Ahlakçılığın çifte standart uyguladığı kesim... Ötekileştirenler ahlaklı, ötekileştirilenler ahlaksız... Ahlaksız ilan edilen o... kadınlar tek başına nasıl ahlaksızlık yapıyor anlayabilmiş değilim. Onlar, yani o...lar olmasaydı nice olurdu ahlakçıların hali! Aynı işi beraber yapacağız ama ben ahlaksız olacağım, sen ahlaklı! ("Çakır", Sabahattin Ali'nin aynı adlı şiirinden Ali Kocatepe tarafından bestelemiştir.)

Aynı albümden "İyi Oldu Gelmediğin" ise, aşka, sevgiliye yol veren şarkı. Aşkını, sevgisini topluma endekslemiş korkaklara yol veren şarkı... Zamanında ben de yaptım aşk aptallığını ama insanın aklı başına gelmesi için saçmalaması da gerekiyor. İçimde aşk, sevda yok demiyorum; alası var... Ama heteroseksist toplumun ahlakçı ve de klişe formülüne asla uymuyor. Aslında formülü bile yok benim sevgimin... O kadar düz ki... Seviyorsun kıvırmadan. Çaya, kahveye falan gerek yok. Sadece seviyorsun, sevişiyorsun sorgulamadan, ölçüp-biçmeden, hesapsızca... Aşk basit olmayınca, benim kapımdan duygusal bazda giremiyor ne yazık ki... Sadece fiziksel olarak bir kapıdan girip, bir kapıdan çıkıyor... O yüzden birilerinin, bazılarının, kendini bir şey zannedenlerin bana gelip gelmemeleri, beni sevip sevmemeleri hiç de önemli olmuyor.

Söze önem vermememe rağmen, "İyi Oldu Gelmediğin"de bu sefer sözler melodiyle çok güzel örtüşmüş. Nükhet Duru'nun deyimiyle bu şarkı "Gey Cumhuriyeti"nin marşı... Bu şarkı ayrıca aşkın, sevginin; insanın kendi içinde olduğunu, karşısındakiyle çok da alakalı olmadığını anlatıyor...

Bende iz bırakan bu şarkıların müzikal yönüne bakacak olursak... "Yetişkin"ler için çok sesli, senfonik, çağdaş klasik bir pop tarz.


İyi Oldu Gelmediğin

Bu yol korkaklar için değildir
Bu sulardan her babayiğit içemez
Bu köprüden benim diyen geçemez

Yumuşak bir yürek gerek
Sevgi kadar derin gözler
İnançlı bir bilek gerek

Sen okyanus mavisine uzaksın
Açılmadan yaşar gidersin korkaksın
Benim için herkes gibi her yerdeki insansın

Alınmanı istemem
Darılman üzer beni
Sana yalan söyleyemem
Tabi hep sevdim seni
Sende sığ suları
Sende martıları
Açık denizlerden habersiz balıkları
Ortalama insanı
Geçemeyeceğin köprüleri
Düşleyemeyeceğin mavileri
Sende korkaklığı sevdim
Sende sevgisizliği sevdim
İyi oldu gelmediğin.

Söz: Korhan Abay, Müzik; Ali Kocatepe

Not: Nükhet Duru'nun "IV" albümü tüm zamanlarda en çok sevdiğim albüm ve CD olarak basılmasını çok isterdim...





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder