16 Şubat 2015 Pazartesi

Müziğin sözü sustu


Duyguların tercümesi ve hedef noktaya ulaşması adına vokal müziği için sözlere ihtiyaç vardır. Usta bir yorumcu tarafından sözler daha bir anlam kazanır, sözler de şarkıları daha anlamlı kılar. Müzik bilgisinden, notalardan yoksun olunca, melodiler sözlerle kodlanır beynimize ve o şarkıyı hatırlamak sözlerle olur. Melodi hatırlansa bile sözlerle ifade edilir genellikle. Pop müziğin hakim olduğu kültürlerde şarkı sözleri önemlidir. Hatta sözün, bestenin önüne geçtiği durumlar bile olur. İnsanlar kendilerine hitap ediyor diye melodiye bile bakmayabilir. Hatta sanatçılar da sözlerde derinlik ararlar. Sözlerini beğenmediği bir melodiyi yorumlamak istemeyebilirler kulağa çok hoş gelse bile. Anlamlı sözler de şarkıları ve şarkıcıları devleştirmiştir. Özellikle edebiyatın çok gözde olmadığı toplumlarda, şarkı sözü şiirin bile yerini almıştır. Adam hayatında şiir okumaz, şiir okumayı da sevmez ama müzikte söze önem verir. Böyle de çelişkili bir durum var, sanırım edebiyat tembeliyiz.

Şarkı sözleri bu kadar önemliyken, ülkemizde şarkı sözü yazarları hak ettiği değeri pek görmez. Çünkü albümlerdeki "kartonet"in, yani müziğin arka planının hiçbir değeri yoktur. Hatta albüm müzikçalara takıldıktan sonra, albüm kartoneti bir kenara buruşturulup atılır. Oysa albümü albüm yapan kartonetidir de; çünkü orada müzik emekçilerinin ismi vardır. Ben mesela albüm kartoneti olmasa, albüm almam. Kimin ne yaptığını bilmeyecek olduktan sonra hard disc'ten dinlerim müziği. Hem yer kaplamıyor, hem de günümüzde albümler bedava internet sayesinde korsan da olsa! Müziğe para vermeyi sevmeyen bir ülke olarak da albümün, kartonetin ve de şarkı sözü yazarının, bestecinin ne önemi olabilir değil mi? Şarkının adı ve şarkıcı yeterlidir şarkıyı imgelemek için. Zaten bilmem şu şarkıcının şarkısı demez miyiz şarkılara? Çünkü şarkıyı icra eden ve kitlelere ulaştıran şarkıcıdır ne kadar eser sahibi olmasa da ama gene de söz ve müziklerin takipçisi olmakta fayda var diye düşünüyorum sanatın gelişmesi için. Çünkü sanatçıya hak ettiği değeri göstermez isen, sanatçı küser...

Ülkemizin önemli şarkı sözü yazarlarından Fikret Şeneş ebediyete intikal etti ama gereken ilgiyi göstermedik sanırım. Şarkılarını en çok, ülkemizin en popüler pop şarkıcısı Ajda Pekkan söylemesine rağmen, Fikret Şeneş ismi müzik takipçileri dışında pek bilinmiyor kanımca. Fikret Şeneş ölmüş diyince bir çok insanın o kim diyeceğine inanıyorum. Ruhu şad olsun. Şarkılar çaldıkça çoğumuz farkında olmasak da, o yaşamaya devam edecek. Gerçekten çok önemli bir isim Fikret şeneş. Yani biz Aysel Gürel'i en çok biliriz ama 290 şarkı sözüne imza atmış müziği bilen bir konservatuvarlıydı Fikret Şeneş. Yani eline verilen notalara sadece şarkı sözü yazan birisi değildi Fikret Şeneş; melodiyle sözleri uyuşturan, bütünleştiren bir ustaydı. Şarkıcıya şarkıyı nasıl söylemesi gerektiğini öğreten bir öğretmendi. Şehrazat da öyle biri mesela. Bu sanırm söz yazmak dışında müziğin içinden biri olmakla alakalı bir durum. Söz yazarı ve besteci dediğin böyle olmalı bence. Çünkü eseri yaratan onlar olduğu için, doğru ifadenin anahtarının onların elinde olduğuna inanıyorum. Usta bir yorumcu da bu ifadenin hakkını veriri zaten. Bazı söz yazarları her şarkıcıyla çalışmaz Fikret Şeneş gibi. Ya onlar şarkıcıları seçerler eserlerinin icrası için, ya da şarkıcılara inanmaları gerekir eserlerinin doğru icrası için. Fikret Şeneş'in bu konudaki titizliği yüzünden kızı gibi gördüğü Ajda'yı kıramayıp inanmadığı bir melodiye söz yazmışlığı da olmuştur, Ajda'ya yıllarca küstüğü de...

Teşekkürler Fikret Şeneş; sonsuza kadar bizimlesin...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder