29 Temmuz 2014 Salı

Nükhet Duru hiç anlaşılamadı


Aynı haberi değişik internet haber sitelerinde de okumuştum ama üzerinde durmamıştım. Bugün hiçbir değişikliğe gidilmeden Radikal'in sitesine de aktarılmış haber. Dile getirmek istediğim, haberin konusu olan Nükhet Duru'nun bir müzik şirketiyle anlaşmazlığına Sezen Aksu'nun mahkemede tanıklık edeceği değil. Haberde Nükhet Duru'dan şarkıcı, Sezen Aksu'dan sanatçı diye bahsediliyor. Mankenlerin bile sanatçı olarak adlandırıldığı bir ülkede, Türkiye'nin değil dünyanın en iyi yorumcularından birini, Nükhet Duru'yu sanatçı olarak görmemek aymazlıktan başka bir şey olamaz. Eğer sanatçılık sadece üretime dayalı bir şeyse, o zaman sadece söz yazıp beste yapanlara sanatçı diyeceksiniz. Kalkıp şov insanlarına sanatçı diyip de şarkılara hayat veren bir yorumcuya küçümser nitelikte şarkıcı demek, bu ancak bu tanımı kullananların cahilliği olabilir ama düzeltme ihtiyacı hissettim, diyelim.

Ayrıca yorumculuk da bir sanattır. Tiyatrocular da yazılanı yorumluyorlar, sinema oyuncuları da, dizi oyuncuları da... Enstrümanı çalan bir saz sanatçısıysa, şarkıyı yorumlayan da bir ses sanatçısıdır. Nükhet Duru'ya şarkıcı denilmesinin de hiçbir sakıncası yok, olamaz da, çünkü o bir şarkıcı ama ülkemizde ismi daha büyük olanlara sanatçı denilip de, yorumcu olarak dünyanın en mükemmel işini yaptığı halde anlaşılamadığı için küçümser nitelikte şarkıcı denilmesi kabul edilebilir bir şey değil. Tabi Nükhet Duru'nun kim olduğu bilinmiyor bu ülkede. 250 özgün şarkıya tekabül eden 40 küsur albüm ve single çalışması yapan bir yorumcunun yaptıkları anlaşılamıyorsa, tabi haberi yapanı da Nükhet Duru'yu anlayamayanlara dahil edip fazla üzerinde durmamak gerekiyor.

80'li yıllarda adını hatırlayamadığım bir dergi 40 müzisyenin jüriliğinde bir çalışma yapmıştı ve o çalışmanın sonucunda Türkiye'nin en iyi yorumcusu Nükhet Duru seçilmişti. Nükhet Duru, aranjmandan kurtardığı için Türk Pop Müziği'nde bir dönüm noktasıdır. Türkiye'nin en iyi bestecileri, söz yazarları ve düzenlemecileriyle çalışmış, her biri klasik müzik niteliğinde olan şahsına münhasır şarkılar söylemiştir. Belki Nükhet Duru'nun anlaşılamasının sebebi çağdaş klasik bir yorumcu olmasından ve deneyselliğindendir. Batı'da "adult" denilen bir tarz vardır. Yani genç dinleyiciler dışında tüm yaş grubuna hitap eden yetişkin tarzda bir müzik. Nükhet Duru daha ilk çıktığı günden itibaren bu tarzda yorum yapan ender sanatçılarımızdan biridir. Böyle bir tarza rağmen ülkemizin zirve sanatçısı olmayı başarmıştır.

Eğer günümüzde çoğu kimse Nükhet Duru'yu tınlamıyorsa, bu Pop Müziğimizin geriye gittiğinin bir göstergesidir. Hep diyorlar, işte günümüz şarkıları da yıllar geçtikçe klasikleşecek. Nerde; hala 70'lerin, 80'lerin şarkılarını dinlemiyor muyuz? Biz hala gerçek yorumcuları görmezlikten gelip onlara sanatçı payesi bile vermeyelim ama gerçek yorumculukla, sanatçılıkla alakası olmayanlara yüceltelim. Bakalım ne geçecek elimize gerçek müziğe sırtımızı dönerek.

Yazımı Nükhet Duru'nun biz sözüyle bitirmek istiyorum. Bir röportajında soruyorlar Nükhet Duru'ya:
- Öldükten sonra ne diye hatırlanmak istersiniz?
Onun cevabıysa:
- Hiç anlaşılamadı.
şeklinde oluyor.

Ben inanıyorum ki, Nükhet Duru'nun eşi-benzeri olmayan yorumculuğundaki deneysel ve de çağdaş klasik tarzdaki çalışmaları ve sanatçılığı bir gün ülkemizde değil ama dünyada anlaşılacak, hak ettiği değeri bulacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder