29 Ekim 2016 Cumartesi

Eşcinselliği ifade etmenin güzel dönüşümleri

Sema arkadaşımız,  lgbti bireylerin toplumdaki yeri üzerine ve toplumun genelini oluşturan heteroseksüel bireyler tarafından nasıl ve ne şekilde algılandıklarını (olumlu-olumsuz),  bu algı biçimlerini ortaya çıkaran, etkileyen, tetikleyen etkenler neler olduğu üzerine çalışmak istiyor...


Sema ve Halil arasında geçen sohbet...

S. kaos gl haber portalından ulaştım hesabınıza fırsat buldukça yazılarınızı takip ediyorum.
H. çok teşekkür ederim, çok memnun oldum...

S. lgbti adına farkındalık yaratmak ve  oldukça bilinçlendirici  buluyorum.
H. teşekkür ederim... belki içinde yaşadığımız ortama göre LGBT'lere göre falan fazla aşırı olabiliyor düşüncelerim ama değişim için biraz sınırları aşmak şart...

S. bana kalırsa hayat felsefeniz ve yaşam tarzınız olarak ideal örneklerdensiniz.
H. teşekkür ederim... böyle motive edici sözler daha da cesaretlendiriyor ve doğru yolda olduğum konusunda pekiştirici etki yapıyor...

S. bu yazdıklarımı iltifat olarak almayın lütfen çünkü siz de olanı gördüklerimden çıkarımlarım.
şunu belirtmek isterim ki öz güveniniz takdire şayan.
H. aynı düşüncede dostların olması yalnız olmadığımı da hissettiriyor ve bu bana daha güç veriyor...
aslında ne kadar özgüvenliyim bilmiyorum. ben özgürlüğe ve doğallığa inanıyorum ve bundan ödün vermemeye çalışıyorum

S. insana ait olan  farklılıkların ötekileştirildiği ve linç edilmek istendiği ve tek hak görülenin ölüm olduğu böyle coğrafyalarda sizin gibi aktivist kişiliklerin olması bizim için bir umut ışığıdır.
H. teşekkür ederim... bir kişiyi dahi kendisi olması konusunda cesaretlendirebiliyorsam ne ala...

S. ..bırakın sosyal medyayı gerçek hayatta bile bu samimiyeti ve öz güveni gösteremeyen onca insan varken kendiniz azımsamayın lütfen.
H. öyle de ve haklısınız ama anlaşabilmek de çok önemli. herkes aynı derece de benim samimiyetime yapıcı yaklaşabilseydi keşke...

S. öyle tabi.. konuşmak, anlamak başka ama  anlaşmak bambaşkadır.
H. umarım bir gün insanların kavga etmek yerine konuşarak anlaşabilmenin mümkün olduğunu öğrendiği seviyeye gelebiliriz...

S. öyle umuyoruz ancak yaşanılanları göz önünde bulundurursak daha çok zamana ihtiyacımız var.
H. sosyolojik evrim süreci diyerek teselli bulabiliriz...

S. umutvari olmalıyız.
H. elimizden gelen çabayı gösterelim de, olmazsa da denedik de olmadı diyerek pişman olmayız en azından

S. aa tabi en önemlisi de bu zaten; çalışmak, çalışmak ve çalışmak. ben sosyoloji mezunuyum bu arada.
H. sosyolojiyi öyle veya böyle, ucundan bucağından herkesin bilmesi, okuması gerekiyor. medeni toplum sanırım bu şekilde mümkün olur diye düşünüyorum...

S. kesinlikle. sosyoloji ve bilhassa da felsefe.
H. aynen.. ben açıktan okudum sosyolojiyi, şu anda da felsefe okuyorum zaten

S. çok güzel evet otobiyografinizde dikkatimi çekmişti.
H. hayat boyu okumak güzel ama bir süre sonra her şeye yetişemiyorsun artık. belli bir yaştan sonra biraz daha keyif alarak yaşamak gerekiyor.

S. öyle tabi... her şeye yetişebilme imkanı kimse de yok tabi. kişi öğrenim hayat oyunca edindiği deneyimleri paylaşmalı ve edindiği misyon ve vizyon üzerine ulaşabildiği yerlere aktarmalı diye düşünüyorum.
H. evet, hayat paylaşınca daha yaşanılası

S. ve siz de bunu en iyi şekilde yerine getirebilenlerdensiniz kanımca.
H. çok teşekkür ederim...

S. peki bir sorum olacaktır izninizle.
H. memnuniyetle

S. sosyal medya mecralarında denk geliyorum lgbti hakları da çalışma alanlarım içerisinde olduğu için dikkatimi çekiyor. bazı kendini bilmezler gerek kitle iletişimi, gerek sosyal medyayı kullanarak lgbti bireylere ciddi şekilde karalama kampanyası başlatmış, bunu adeta bir görev edinmişçesine nefret tohumları saçıyorlar. bu durumdan oldukça rahatsızım.
H. aslında bu bilgisizliğe dayalı bilinçsizliğin farklılıklara karşı yabancılaşmanın, dolayısıyla ötekileştirmenin neticeleri. hayatın gerçeklerine karşı biraz duyarlı olunsa ne korkulacak bir şey, ne de normal dışı bir şey olmadığı görülecek ve bu karalama kampanyalarının insanlık dışı olduğu anlaşılacak

S. kesinlikle ve bu noktada din temelli yürüdüklerinden, dini hassasiyeti olan ancak insanlıktan nasibini almamış güruhun desteklerini rahatlıkla alabiliyorlar. bu insanlara nasıl ve ne şekilde yaklaşılmalı sizce?
H. çünkü din cahillerin en büyük dayanak noktası tabu olduğu, açılmak istenmediği için... bu tür insanlarla bildiklerimizi paylaşmalıyız ama çok radikal yobazlara karşı kendimizi muhafaza etmek de şart. oduna da anlatalım doğruları ama kendimizi koruyacak şekilde. özellikle şu muhafazakar dönemde yobaz biriyle direkt temas edecek şekilde konuşmak çok sakıncalı olabilir.

S. öyle maalesef din çok basit şekilde manipüle edilebiliyor özellikle bizim gibi üçüncü dünya ülkelerinde.
H. gelişmiş ülkelerle aramızdaki en büyük fark işte bu, din.... olaylara yaklaşımımızın bilimsel olmayışı yani..

S.maalesef.. din dediğimiz insanın çocuksu yanı freud un dediği gibi.
H. cahil tarafımız da bilinmezler karşısında medet umduğumuz...

S. mesela benim bugün karşılaştığım bir durumu arz edeyim, bir yazar Uğur Akkafa adında, belli bir okur kitlesine sahip konferanslarda konuşmalar yapan biri kişisel instagram hesabından homoseksüellik, travestilik lezbiyenlik pedofili sapıklıktır ve büyük günahlardandır başlığında bizzat kendi konuşma videosunu paylaşmış.
H. bu kişileri ben kapasitesiz olarak görüyorum ve cinsiyetçi yetiştirildikleri için de nefretin yanlış bir şey olduğunun ayırdında olamadıklarını düşünüyorum.

S. bilemiyorum ama pedofili ile  homoseksüelliği ayıramayacak kadar aymaz ve cahil olduğu ortada ve yazdıklarınıza mutlak katılıyorum.
H. ayırdında olanlar da karalamak için AIDS'ten sübyancılığa kadar her şeyi eşcinselliğe yüklüyorlar...

S. maalesef bir de bu kısım var dediğiniz gibi.
H. uzun vadeli düşünemiyor insanlar ve bu karalamanın sakıncalarının toplumsal bir yara oluşturduğunu da göremiyorlar...

S. maalesef..
H. umarım en kısa zamada toplumsal dönüşüme kavuşup evrenseli yakalayabiliriz...

S. lgbti hakları üzerine hazırladığım el broşürü incelemenizi isterim tabi müsaade eder ve vaktiniz varsa.
H. çok memnun olurum, seve seve...




H. siz LGBTİ bireyi misiniz?
S. hayır heteroseksüel. toplumda dezavantajlı en ağır yaptırımlara ve kalıp yargılara maruz kalan kesim olarak lgbti bireylere destek olmak yegane amacım.
H. böyle bir çalışmaya iten sosyal bir duyarlılık mı, özel bir sebebi veya özel bir olay var mı şahit olduğunuz
S. sosyal duyarlılık diyebiliriz aslında.
H. her birey sizin gibi duyarlı olsaydı, homofobi olmazdı inan.
S. ...çalışmalarım sayesinde kazandığım deneyimler ve edindiğim iyi kalpli insanlar da doğru yolda olduğumu bana hissettirmeleri de ön planda elbette.
muhafazakar küçük bir şehirde eş cinsel bireylerin karşılaştıkları sorun ve sıkıntılardan haberdardım.
ve cinsel yönelimi sebebiyle ilk ve en ağır ayrımcılığı ailelerden alınıyor ne yazık ki.
siz de mutlaka biliyorsunuzdur.
H. çünkü aileler de homofobik yetişiyorlar, çocuklarına da o şekile tepki gösteriyorlar
tabiki de... ailede halledilirse homofobi, toplumsal olarak konu çözüme kavuşmuş olr
S. kesinlikle ailenin tutumu çok çok önemli ve homofobik aile bireyleri bu noktada bilgisiz. insan bilmediğine düşman derler. tam da bu oluyor tekrar anlamak ve tanımak yerine bir başına bırakmak ve bizden değilsin demek daha kolay  geliyor sanırım.
H. eşcinseller bilinçlenip aileleir bu konuda bilinçlendiririlerse, toplumsal bir dönüşüm sağlanabilir
S. kesinlikle. bu noktada belirli çalışmalar ve projeler gerçekleştirilebilinirse bir çok sessiz kalmak zorunda kalanlara ses olunabilir.
H. cesaret verici ortamlar olmayınca çalışmalar hem yetersiz kalabiliyor, hem de hedefine ulaşamayabiliyor...
S. henüz buna hazır bir ortam ve bilinç yok tabi haklısınız.
H. aynen öyle ama bu bizi yıldırmamalı
öyle tabi.
S. üstü kapalı yürünebilir her başlık açık ve seçik ortaya konulmasa da olur.
H. evet içinde yaşanılan kültüre göre de mücadele etmek faydalı olablir
S. aynen öyle belirli toplumsal hafızadan gelen kalıpları kısa vadede yıkmak zordur bu nedenle kültürel kodlara göre hareket edilirse daha rahat hedefe ulaşılır.
H. belki de her iki koldan ilerlemek gerekiyor. hem kültürel, hem de kültürüleri zorlayıcı...


H. sosyoloji okumanız ve duyarlılığınız dışında başka bir itici güç var mı LGBTİ konusunda bir şeyler yaptıran, mücadele ettiren?
S. şöyle söyleyim hayatta farklılıklar insanlar için. tep tip, tek düşünce, tek pencereden bakmak yerine farlılıklarımızı çeşitliliğimiz olarak algılanmalı. bu sadece lgbti için değil, sosyal hayata dair her konuda geçerli olmalı diye düşünüyorum.

H. Bir de bu konuyla ilgili broşür dışındaki yaptığınız bir şeyler varsa paylaşmanızı isterdim benimle. Ve de yapacağınzı konuyla ilgili başka projeleriniz varsa eğer... Bir de çevreniz ne diyor sizin LGBTİ konusudaki duyarlılığınıza..? Çevrenizde yaşadığınız etkileyici yaşanmışlıklar oldu mu LGBTİ'ler adına..?
S. ben daha çok lgbti bireylerin toplumdaki yeri üzerine ve toplumun genelini oluşturan heteroseksüel bireyler tarafından nasıl ve ne şekilde algılandıklarını (olumlu-olumsuz),  bu algı biçimlerini ortaya çıkaran, etkileyen, tetikleyen etkenler neler olduğu üzerine çalışmak istiyorum

H. işte bu noktada LGBTİ'lerin algıları değiştirecek bir mücadele şekli benimsemesi gerekiyor..
S. ve tabi bu sürecin yanında, bilmeyen, ancak bilgi sahibi olmak isteyen kişilerle yeri geldiğince konuşup hazırladığım el büroşüründen takdim ediyorum, dilerse tabi.
bilgi eksikliği homofobinin en büyük sebebi..

H. kesinlikle. bu algı biçimlerinin ortaya çıkış noktaları araştırılmadan homofobik bakış açısı yıkılamaz. umarım güzel bir çalışma olur ve LGBTİ'lere de ışık tutar...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder