18 Eylül 2015 Cuma

Tabuları yıkan sanatçılar


Bir eşcinsel ve androjen olarak, görsel sanat dünyamızda benim için önemli 5 sanatçından bahsedeceğim. Hatta lafı hiç uzatmayacağım. Amacım bu sanatçılar hakkında bir şeyler ima etmek falan da değil, çocukluğumdan beri bir eşcinsel olarak hafızamda derin iz bırakan ve devrimsel nitelikte tabuları yıkan, ortak şekilsel özellikleri olan sanatçıları bir araya getirmek.

Barış Manço alışılagelmişin dışında olan bir sanatçıydı yüzükleriyle, takılarıyla, aksesuarlarıyla, mimikleriyle, atasözü gibi mesajsal şarkılarıyla... Barış Manço'nun farkının farkında olmayan kişi var mıdır? Ona Ahmet, Mehmet, vesaire sanatçı muamelesi yapılabilir mi? Bir ikondur Barış Manço... Hatta halkın 1 numarasıdır tarz olarak sıradışı olmasına rağmen.

Zeki Müren'i de daha ilkokula bile başlamadan önce çocukken tanıdım sanırım... Zeki Müren beni hiç şaşırtmadı kendim de eşcinsel olduğum için. Çünkü kendi eşcinselliğimin farkında olup bende hiç tereddüt yaratmaması yüzünden, başka eşcinseller de şaşırtmadı hayatım boyunca.
Bülent Ersoy da öyle... Ülkemiz açısından cinsiyet değiştirmesi bir devrim olmasına rağmen bende gene şaşkınlık yaratmadı. Erkekmiş, kadın olmuş işte. Onların farklı olmaları elbette bilinç altıma yer etti ve benim için çok özeldiler... Çünkü insanın toplum tarafından kabul edilmeyen kimliğinin varoluş ifadesiydi farklı bir şekilde duruş..
90'larda Tarkan çıktı. Farklı mıydı; bilmiyorum... Güzel erkekti... Başka erkek sanatçıların yapmayacağı kadar içinden geldiği gibi dans ediyordu... Bazı insanlar direkt bir şey yapmasalar da, varoluşlarıyla bile tabulara meydan okuyabilir. İşte bu beş sanatçı da öyle bir şey...
Cem Adrian... Bana göre daha samimi, daha cesur ve de modern bir isyan... Hani hiç de hesap vermiyor insanlara... Dolambaçlı ifadeler kullanmıyor, inkarlar yaşamıyor, içinden geldiği gibi gösteriyor kendini... Tarzıyla çok güzel ifade ediyor kendini...
Bazen sanatçılar için, "biz"im için ne yaptı deniyor ya...
Milyonlarca kişinin yapabilecepi mücadeleyi, varoluşuylarıyla, duruşlarıyla yapıyorlar zaten.
Bana bu beş sanatçıdan daha etkili ve cesur sanatçı ismi verebilir misiniz..? Tüm kitleleri etkilemiş, tüm kitleleri kendine baktırmış...

Aslında bu yazımda tam olarak ne diyeceğimi bilemiyorum da, veya söylemek istediklerimi söyleyemiyorum... Çünkü heteroseksist bir dünyada bazı şeyler hala tabu. O yüzden bu sanatçılar kendi çapında birer devrimciler varoluşlarıyla.

Barış Maço: Ful aksesur!
Zeki Müren: Feminen tarafım.
Bülent Ersoy: İçimdeki kadın tarafım.
Tarkan: Androjenliğim-cinsiyetsizliğim, cinsiyetimin ne olduğunun önemsizliği, doğal yapım, içimden geldiği gibi davranma halim...
Cem Adrian; İsyanım, cesaretim, gerçeğimden utanmamam gerektiğinin ifadesi...












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder