10 Mayıs 2014 Cumartesi

Şarkı ayrı telden, düzenleme ayrı telden çalıyor


Sibel Tüzün'ün "Kaç Yıl Geçti Aradan" single'ıyla bir konuya tekrar değinmek istiyorum. Bu arada Sibel Tüzün'e de değinmiş oluruz. Single'ı dinledim ama gerçekten hiç haz duymadım. Sezen Aksu şarkıyı bin yıl önce yapıyor ama ışık hızıyla yaşadığımız bir dönemde müzikal anlamda bir adım ileriye gidemiyoruz. Yani, dönem elektronik dönemi diye, her makamın elektronikle iyi olmasına dair bir garanti mi var? Hiçbir versiyon uymamış şarkıya. Alt yapı, düzenlemeler elektronik olarak ayrı telden çalıyor, şarkı başka telden. Sibel Tüzün, ekibinin sinerjisinden bahsediyor, elektronik müziği öğrenmenin yaşının olmadığını da söylüyor ama ne şarkıdaki düzenleme ve beste arasında güzel bir sinerji oluşmuş, ne de elektroniğin şarkıya zerre kadar katkısı olmuş. Hep diyorum, "düzenleme işi ciddi iştir" diye. Şarkıyı yeniden bestelemektir hatta. Elektronik türlerini şarkıya yedirmekle düzenleme olmaz. Şakının ruhuna uymayan tarzlarla düzenleme yapılırsa, sağlam sesi olmayan birinin detone şekilde şarkı söylemesi gibi bir durum çıkar ortaya. Hatta doğu havasındaki makamsal melodilerle Batı'nın elektronik gibi düz ritimleri biraraya gelince zevk almayı bir tarafa bırakın, şahsen ben işkenceye maruz kalmış gibi hissediyorum kendimi. Üzgünüm ama Sibel Tüzün'ün "Kaç Yıl Geçti Aradan"ı da aynı bu hissi yarattı bende.

Sibel Tüzün'e gelirsek. Evet sağlam bir müzikal yapısı var. Sesi de güzel ama 20 yılda geriye baktığımızda... 90'ların sanatçılarından. "Bağlamaz Beni Bağlamaz.." diyordu ilk çıktığı yıl. "Nefes Keser Aşklar" albümünde bir Sezen Aksu şarkısı "Kaçın Kurası" ile oryantal bir hava yakalamış ve seksi kadın olarak anılmaya başlamıştı. Sonra Rock tarzındaki albümüyle bakışların üzerine çevrilmesini sağladı. "Yine Yalnızım" albümünün isim şarkısı onun en çok sevdiğim şarkısı diyebilirim. "Kırmızı" albümü onun zirvesiydi. Bu albümden "Şikayet" onun bugüne kadar yaptığı en iyi şarkıdır. Eurovision macerası... Ben "Süperstar" şarkısını sevdim. Hatta o dönem, "Bugüne kadarki en iyi Eurovision şarkımız" diyordum ama başarılı olamadı. Eurovision'dan döndükten sonra dijital ortamda yayınladığı ve kliplendirdiği "Aç Telefonu" ile, "keşke bu şarkıyı Eurovision için yapsaydı" dedirtti. Gerçekten melodi olarak, düzenleme olarak, görsel olarak çok şıktı bu şarkısıyla Sibel Tüzün. Uzun bir aradan sonra maxi single ile geri döndü. "Maalesef" de güzel şarkıydı bu çalışmadan. Ve "Kaç Yıl Geçti Aradan"... Sibel Tüzün daha iyi, daha güzel, daha kalıcı işler yapabilirdi. Görsel değişimi kadar, müzikal anlamda da cesur, yenilikçi ve deneyseldi ama bazen sağlam bir ekip, birazcık da hırs olmayınca olmuyor sanırım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder