27 Ağustos 2015 Perşembe

Bale neden parmak ucunda yapılır?


Bugün sosyal medyada bir bale gösterisi paylaşımıyla karşılaştım...
Gitar eşliğinde kadın dansçı, yani balerin çok güzel dans ediyordu...
Ama bu kadar estetik bir güzelliğe rağmen ben baleyi sevmeyeceğim artık...
Çünkü ben bedene saygı duyanlardanım...
Özellikle bizi taşıyan ayaklara...
Sırf ayaklarımın rahatına düşkün olduğum için 1 numara büyük ayakkabı giyerim içinde rahat etsin diye...
ki sanat için bile olsa ayaklara işkence yapılmasını kabul edemiyorum...
Sanat icra etmek için acı çekmek gerekir mi gerçekten fiziksel olarak?
Bence acılar sanat vasıtasıyla ifade edilebilir ama o acıyı fiziksel yaşamaktan çok ruhsal yaşamak gerekir doğru bir ifade için...
Yüksek sanat sınıfında yer almak için mi zorlaştırıldı acaba bale?
Tabanlar üzerinde bale yapılsa nasıl olur..?
Az mı estetik olur, yoksa doğru mu icra edilemez?
Arkadaş ne yapıyorsun diye sordu bu yazıyı yazarken...
Ben de balerinler neden parmakları üzerinde dans ediyor onu araştırıyorum ama bulamadım dedim...
O da merak etti ama benim amacım meraktan çok ayaklara saygıydı...
Son izlediğim bale gösterisi paylaşımda kadın dansa başlamadan önce geriye doğru ayaklarını öyle bir esnetiyordu ki...
İnsanın içi kıyılıyor ve sanattan bile vazgeçesi geliyor...
Bale ile ilgili araştırma yaparken en çok ilgimi çeken ayrıntı, bale yapan erkeklere sadece Türkiye'de balet denmesiydi...

1800'lerin başında baleyi de etkisi altına romantizmin koreografisine uygun olsun diye bu dansı parmak uçlarında denemeye başlamış dansçılar... Balenin neden parmak ucunda yapıldığına dair en yakın gerekçe olarak sadece bunu bulabildim internette...

Bir de...

Parmak uçlarında ilk dans etmeyi başaran Marie Taglioni'nin baleyi adeta dini bir törene dönüştürdüğü söyleniyor... Sanırım parmak ucunda yükselmek de dinle alakalı bir şey olsa gerek...

Dans neden ortaya çıkmış..?
İlk çağlarda insanların doğa olaylarına karşı bedensel tepkileri
hidddet ve iyi niyet iafadesi olarak dansa dönüşmüş
ve zamanla kutsallaşmış...
Danslar da zamanla
(1) kültürel,
(2) halktan daha ayrıcalıklı sınıfın eğlencesi ve
(3) estetik
amaçlı kullanılmaya başlamış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder