26 Kasım 2014 Çarşamba

Tutsak bedenin şarkılarla sonsuz özgürlüğü

Deniz Seki bedenen tutsak olabilir ama sesi, yorumu, şarkıları evrenin sonsuzluğunda yankılanıyor, yankılanmaya da devam edecek.


Deniz Seki'nin müzikal tarafını değerlendirmek istedim. Öncelikle bir konuda ititrafta bulunmak istiyorum; yabancı müzik dinlediğimden Türkçe müzikler hep bana yavan gelmiştir ve üzerine yoğunlaşamamışımdır. Biraz iyi niyetle yaklaşınca dinlenebiliyor aslında. "Türkçe Pop'tan yüksek beklenti içine girmemek gerek" düşüncesi de doğru bir yaklaşım değil. Türkçe Pop'un da bir ağırlığı olabilir. Tepeden yaklaşmak yerine yatay şekilde, mekanizmasını anlayarak dinlemek daha sağlıklı bir kontakt kurdurabilir onunla.

İlk albümünü dinliyorum şu an Deniz Seki'nin. Yıllar yıllar geçmiş üzerinden. O dönemler aslında Türkçe Pop albümler dinliyordum ama o dönem dinlemişim ve orada kalmış ki şarkıları unutmuş gitmişim bile. Albümdeki "Ahmet" klip şarkısı dışındaki şarkılar da bütünün bir parçalarıymış dinlenebilir nitelikte olan. Deniz Seki'nin vokal tekniği zaten sağlam ve de samimidir. Son albümünü beğenmeyip eleştirmiştim ama o bile dinledikçe kendini sevdiren bir albümmüş. Deniz Seki'nin yorumu ve sesi şarkıların eksikliklerini kapatabilecek nitelikte. Yani Deniz Seki'ye de müzikteki imzalardan biri diyebiliriz. İlk albümde, öne çıkan "Ahmet" ve "Yeterki Sev" dışında "bu da olmasaydı" denilebilecek bir şarkı yok. Sağlam bir giriş yapmış Deniz Seki müziğe. "Kop Gel Günahlarından"ı dinleyince hatırladım. Evet o yılın önemli hitlerinden biriydi. Hele "Hiç kimse Değilim" ne güzel şarkıymış öyle. Hiç hatırımda kalmamış. Demek ki eski çalışmaları arada bir dinleyip farklı yaş algılarına göre oluşan hazları ihmal etmemek gerekiyor.

Deniz Seki'nin ikinci albümü "Anlattım" daha profesyonelce bence, daha orjinal... "Sana Sığınıyorum" çok sevdiğim şarkılarındandır bu albümün. "Değerini Bilemedim" süper bir şarkı. Deniz Seki'yi eskiden daha çok seviyordum. Yeni albümlerinde kendini tekrar ediyor gibi bir yargıya kapılıp, kendi ihmalkarlığımın kurbanı oldum sanırım. Bir insan beste stoğu değildirki zaten. Nota dizilimi elbette bir gün tükenecektir. "Eğer İstersen" de çok süper... Dinlediğim dönemde bile Deniz Seki'nin bu albümü çok profesyonelce buluyordum. "Bu Şarkılar Sana" da ihmal edilenlerden. "Dile Kolay"ı Ajda Pekkan yorumu kadar çok sevmiştim o dönem. Zaten Deniz Seki şarkısı gibi olmuştu. İşte albümün en sevdiğim, hatta Deniz Seki'nin de en çok sevdiğim şarkılarından; "Aşk". "Çığlık Çığlığa" harika bir şarkı. Deniz Seki hakkında konuşulurken lütfen şarkıcılığı gözardı edilmesin. Zaten 2000'lerin aslarından olmuştur hep benim için Deniz Seki. Deniz Seki'de sadece pop tadı yok; arabesk de var, alaturka da var, nostaljik bir hava da var... "Maalesef Sevdim" de öyle bir şarkı işte; çok harika. Bazı şarkıların isimlerini vermedim ama albüm müzikçalara koyulup baştan sona sıkılmadan dinlenebilecek bir albüm. "Bir Ayrılık Şarkısı"yla da alaturkanın hakkını veriyor. 1999'da çıkardığı bu albüm ayrıca Deniz Seki'nin bir çok şarkıya söz ve müzik olarak imza attığı ilk müzikal deneyimidir ve 2000'lerde neler yapabileceğinin müjdecisidir.

Deniz Seki'nin "Şeffaf" albümünden Okan Bayülgen'in klibini çektiği "Yakamoz" şarkısını hatırlıyor musunuz? Her haliyle çok güzel bir şarkıydı. Yıllarca dinlenebilecek bir klasik. "Hiç anlayamadın..." derkenki vokal bölümünü çok sevdiğimi daha dün gibi hatırlıyorum. Deniz Seki şarkıları insanı içine çekecek nitelikte; "Sakinim... Hayatı ucundan yakalarsan bırakma...". Deniz Seki'ye hak ettiği değerden biraz azını mı verdik ne; "Gidelim Buralardan"... Çok şeffaf olduğu için mi cephe alındı Deniz Seki? Çok güzel bir şarkı gerçekten. Şarkılarının melodisi hep güçlü. Hele "Gidelim Buralardan"ın introsu bile alıp bir yerlere götürüyor insanı dinlerken. Deniz Seki bedenen tutsak olabilir ama onun sesi, yorumu, şarkıları evrenin sonsuzluğunda yankılanıyor. "Son Nefesine Dair" albümün dolu şarkılarından. Bu albümde düzenlemeler de çok güzel, çok orjinal; tam pop gibi; "Gidenler Ağlatırlar". Deniz Seki'nin sesi tizleştiğinde çok heyecan verici oluyor. Hele bu şarkı sonsuz nitelikte bir şarkı. İnsan yüreğinin derinlerinde hissediyor vurmalı çalgıları falan. Gitar, keman.. Deniz Seki'nin en iyi albümü bu diyebilir miyiz? Çok pop, adı gibi çok şeffaf! "Acele" TT Net'de de en çok dinlenen şarkıları arasında. "Kiiim, kiiiim..!"... "Su"nun akustik versiyonundaki vokaller muhteşem...

Deniz Seki dördüncü albümü olan "Aşkların En Güzeli"nde eski şarkıları yorumlamış ve şarkılara yeni bir soluk getirmeyi de başarmıştır. "Böyle Gelmiş Böyle Geçer" şarkısı dikkat çekmiştir. Şarkının düzenlemesi de çok güzeldir. Deniz Seki şarkısı olmuştur bence. Ajda Pekkan şarkılarını çok güzel söylemiyor mu Deniz Seki; "Anlamadım Gitti". Gökben "Aşk Dediğin Laftır"ın Deniz Seki yorumun beğenmemişti. Haklı ama şöyle bir gerçek var; Gökben'in değeri anlaşılsaydı, müziğimiz şu anda başka bir boyutta olurdu zaten.

Ara albüm diyebileceğimiz "Aşkların En Güzeli"nden sonra 2005 yılında tamamı kendi söz ve müziklerinden oluşan "Aşk Denizi" albümüyle Deniz Seki müziğin zirvesine çıkmıştır. Artık o bir stardır. Albümden 7 şarkıya klip çekilmiştir. "Masal" klibi dans sahneleriyle olay olmuştur. Deniz Seki'nin hafif Greek'imsi burnunun güzelliğini ortaya çıkaran görüntüleriyle "Doyamadım" klibi o dönem televizyonlarda o kadar sık dönüyordu ki... Deniz Seki'nin de en güzel şarkısı diyebiliriz "Doyamadım"a. Şöhret olmadan önceki dönemden arkadaşlarıyla çektiği "Ağlamak Yok" da arabeskimsi havasıyla dikkate şayan, "Üzgünüm Aşkım" da sapsade siyah beyaz klibiyle albümün kaliteli şarkılarından. "Giiit, gitmek istersen...". Deniz Seki için alaturka havadan alafranga havaya geçmek çok kolaydır; çünkü o bir sanatçıdır, müzisyendir; tiyatral yeteneği değerlendirilmesi gerekenlerdendir hatta. Ben bilmiyordum ama sinema ve dizi tecrübesi de olmuş zaten. "Affedemem" melodisiyle, yorumuyla, düzenlemesiyle evrensel bir şarkıdır. Yani şarkı İngilizce söylenip, uluslararası piyasaya verilse, tanıtımı yapılsa zirve olması işten bile değilir. Tam batı bir şarkıdır. Mevsimine uygun sepya renkte çekilen "Bu Şehre Son Bahar Geldi" şarkısı bana nedense Nilüfer'in "Kar Taneleri"ni hatırlatır. Caz tadındaki "Tutma Kendini" albümün son klip şarkısıdır. Şarkıyı dinlerken albümün de ne kadar pırıl pırıl ve emek verilmiş olduğunu anlıyorsun ama "Şeffaf" ve "Anlattım" albümlerini melodi olarak daha sağlam ve daha orjinal bulduğumu belirteyim. Albüm, açılış şarkısı olmayı fazlasıyla hak eden cazımsı, tiyatral "Pasiflora" isimli, belki de o dönem çok kıymeti bilinmeyen ama düzenleme olarak falan çok uluslararası nitelikte bir şarkıyla başlıyor. Benzer nitelikte "Bir Avuç Aşk" da albümün ihmal edilenlerinden. Şarkının senfonik düzenlemesi bir filmin müziği olsa, filme çok büyük katkı sağlayabilir. Melodik olan hareketli bölümü de şarkının değerini ikiye katlıyor. Albümdeki hit olan şarkılardan çok daha güzel bir şarkı diyebilirim kısaca. Gırtlağıyla cazın alasını da yapmış bu şarkıda. Bu albüm Deniz Seki'nin döktürdüğü, kendini ispat ettiği bir albüm. "Bırakma Beni"ye arabeskin batı yorumu diyebiliriz. Bütün arabeskler bu şekilde yorumlansa, arabesk arabesk olmaktan çıkar zaten. Bir Avrupalı'nın düzenleyebileceği şekilde düzenlenmiş bir şarkı. Bir bakmışsın doğu olmuş, bir batı olmuş. Şarkının ruhu da öyle. Gerçekten albüm Türk Popunun en iyi albümlerinden biri her yönüyle. Ve "Mutsuzum" assolistler gibi sonlara bırakılmış şarkılardan biri. Dinlerken işliyor insanın içine. Profesyonel bir şarkıcıya yakışır nitelikte. "Aman Aman" da batı ile doğu arasında gel git yapan şarkılardan. "Büyüyemedim" şarkısında olduğu gibi albüm, genelinde de batı ve caz havasında. Deniz Seki'nin genel anlamda en iyisi. "Zülüf" türküsüyle de ben sanatçıyım, her tarzı yorumlayabilirim diyor sanki.

"Sahici" albümüyle inişe geçmedi Deniz Seki. Arabesk formatındaki "Aptal" çıkış şarkısıyla zirvenin de zirvesini yaptı. Star olmaktan öteye geçip adını herkese ezberletti. Şarkı gerçekten melodisiyle, sözleriyle klasik nitelikte bir şarkı. İbrahim Tatlıses söylese şöhretinden dolayı şarkı belki marş olurdu. Albüme ismini veren şarkı "Sahici" yepyeni bir nota dizilimine sahip. Düzenlemeler insanı yükseltiyor gerçekten batı tarzıyla. Ne denilebilir ki böyle bir besteye... "Yıllara meydan savaşı ilan edince o cesaret...". Deniz Seki'nin eli öpülesi işlerinden. "Zirve" şarkısıyla aslında Deniz Seki'nin bazı şarkılarının bir formülünün olduğunu hissedebiliyorsun. Ama yeniliklerle benzer nota dizilimleri renklendirebilir Deniz Seki'nin bu şarkıda yaptığı gibi. "Şaka Değil"de yorumunu, gırtlağının hünerlerini sergiliyor. "Gurur" müzikal niteliği olan çok değerli bir şarkı ve Deniz Seki çok içten söylüyor şarkıyı, inandırıyor anlattıklarına. Tükenmişliğe, umutsuzluğa o kadar inandırıyor ki bizi yorumuyla... "Kayboldum" şarkısında olduğu gibi bazı şarkılar özel yorum ve düzenlemelerle daha flaş hale getirebilir. Gitarı çok yerinde kullanmışlar, yaylıları da. Gerçekten şarkı sıradan bir şekilde başlayıp top bir şarkı haline geliyor. Bazı şarkılar da daha introsuyla bile ben burdayım der "Yine Hüzün"deki gibi. Deniz Seki belki yerli sazlarla dinleyiciyi tavlamasını beceriyor olabilir ama tam bir batı, tam bir caz şarkıcısı da. Yani İngiltere'de doğsa, "uç" bir tarzı olabilirdi. Bir piyano başı şarkıcısı da Deniz. "İmkansız" da güzel bir şarkı. Şarkının ruhu güzel, yansımaları da... 15 şarkılık albüm insanı hiç sıkmıyor. Her şarkıda yeni bir heyecan sürüklüyor Deniz Seki besteleriyle. "Bu Senin Seçimin" de Deniz Seki'nin sahici şarkılarından. Şarkının sonlarına doğru minicik bölümde solo keman ne güzel kullanılmış ama! "Eski Bir Şarkı"da olduğu gibi Deniz Seki'de melodi bitmiyor, müzik bitmiyor ve "bunu da nasıl yaptı?" dedirtiyor; sanki geçmişteki klasik şarkıları yorumluyor gibi; o derece güçlü melodiler ki bazen yapacak iltifat kalmıyor. Ne kadar çok hit niteliğinde şarkı yapmış Deniz Seki. Adına yakışır bir albüm olmuş "Zirve". "Oyun" müzikal niteliğinde bir şarkı albümdeki. Deniz Seki konuşturuyor yorumunu gene. Albümün sonuna doğru nabız yükselten ve tarzIM bir şarkı. "Adaletsiz Seçim" de Deniz Seki'nin en güzel şarkılarından. Yıllar geçse de aynı heyecanda dinlenebilecek kalitede. Yaşanmışlığın bir ifadesi bu şarkı. Son şarkıda da içini dökerek bizi ağlatıyor aşk kadını Deniz Seki soundu ve melodisi güzel bir fon üzerinde; "İçimi Döktüm". Albümlerinin isimlerine de bakarsanız; Hiç Kimse Değilim, Anlattım, Şeffaf, Aşkların En Güzeli, Sahici, Söz Yaşlarım, İz. Hep bir kendini anlatma derdinde...

Söz Yaşlarım" ihmal ettiğim Deniz Seki albümlerinden. "Suya Hapsettim"... Kabullenmekte zorlansam da, ozanlardan çıkacak şarkılar elbet birbirini çağrıştıracaktır ama amaç onun yorumunu, anlatımını dinlemekse, melodik tekrarlar artık rahatsız etmeyebilir insanı. Çünkü insanın ozansal bağımlılıkları olabiliyor. "Herkes Kendi Yoluna"da olduğu gibi her halükarda dinlenebilir Deniz Seki, diye düşünüyorum. Bazen şarkının dinlenebilirliğini, insanın o anki modu da belirleyebiliyor sanırım; "Aşk Müzikali". "Hayallerim Hayal", aşk acısı çekiyorsan birebir bir şarkı. Bir aşk kadının anlatısı. Gerçekten Deniz Seki'inin atılacak bir işi yokMUŞ! Deniz Seki şarkılarını ilk dinlediğinde sıradan bulabiliyorsun ama tekrar dinleyince insana dokunan bir tarafı mutlaka oluyor. "Soyadımı Sen Yaz", sanki hit olmuş bir şarkının Deniz Seki yorumu gibi. "Hadi bakalım başla yeniden aç sayfayı beyaz...". "Uyan", Deniz Seki'nin ağdasız olan sevdiğim tarzdaki şarkılarından. Alt yapıya bakın, ne demek istediğimi anlayabilirsiniz; Latin... "Soysuz Şövalyeler"de olduğu gibi her Deniz Seki şarkısında bir duygu yoğunluğu o kadar çok hissediliyor ki... "Kork Benden Bundan Sonra"da olduğu gibi kendince mesaj kaygısı olan şarkılar yapıyor Deniz Seki.  "Bugünlerde"... Deniz Seki, şarkılarının önüne geçmiş biri isim. Deniz Seki dinleyicisi olmak, şarkı dinlemekten çok Deniz Seki dinlemek gibi bir şey. Yalnız şarkılarından çok şey beklememek anlamında söylemiyorum bunu. Çok öne çıkan şarkılar olmuyor artık Deniz Seki albümlerinde. Ozanlığı hit Deniz Seki'nin, albümlerinin tamamı hit, kendisi hit... "Bitti" şarkısı da mesela tek başına bir hit ama albümü bütününe göre sivrilmiyor. Çünkü bütün şarkılar benzer ayarda.

"İz" albümünü ilk dinlediğimde olumsuz değerlendirmiştim ama dinledikçe beğendim. İlk etapta iki şarkısı öne çıkmıştı benim için ama şimdi önceki albümleri gibi bu albümünü de bir bütün olarak severek dinliyorum. İnsan iyi bir sanatçıdan daha iyisini beklediği için, iyi bir şeyi de eleştirebiliyor bazen. Evet bu albüm de Deniz Seki klasiklerinden biri. "Hayat 2 Bilet" çağdaş bir düzenlemeye sahip. "İyisin Tabi" insanı saran şarkılardan. Kesin klasik olacaktır. "Hayat İmdat" girişi güzel bir şarkı. "Bu Sevda Şehre Sığmaz" güzel bir ballad. "Nerelerdeydin" Deniz Seki'nin hareketli formatlarından biri ama güzel bir melodiye sahip. "Seni seveni Sev" albümü ilk dinlediğimde olumsuz eleştirdiğim için beni utandıran şarkılardan. Deniz Seki hiçbir çalışmasında düşüş göstermemiş. "Deniz Aşık Olunca" İYİ bir şarkı. 40 yaşının demlenmiş ses rengi de fark ediliyor bu albümde. "Yük" iyi yakalanmış bir melodiye sahip. "Yazlık Gazinolar" belki değeri çok anlaşılamayacak ama Deniz Seki'nin beklenilenin üzerinde olan şarkılarından. "Değnek" akıldan çıkmayacak bir melodiye sahip. "Değerindesin" albümün özel şarkılarından. Düzenleme güzel.

Umudun hiç tükenmesin ve anlatmaya devam et Deniz Seki.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder