12 Ağustos 2014 Salı

Müziğimiz neden çok sesli olamadı?

Bu sabah TRT müziği açtım biraz. Ne güzel teknik ses ve sazlarımız var ama hepsi aynı tondan çalıyorlar, aynı tondan söylüyorlar, hepsi tek ses. Yıllardır müziğimizin tek sesliliğinden, çok sesli olmadığından ve çok sesliliğin çok sazın aynı anda çalınması olmadığından bahsedilir ama değişen hiçbir şey yok. Düz bir melodiyi herkes tek bir tel üzerinden çalıyor ve söylüyor. Yani ilkokula başlayan bir çocuğun bir enstrümanla melodiyi tek tel üzerinden seslendirmesi gibi. O melodi bir süre sonra sıkıcı hale gelmez mi?

Çok seslilik bir yerde şöyle tanımlanıyor: Birçok sesi müziğe uygun olarak yazma sanatı, polifoni. Bir yerde de şöyle tanımlanıyor: Farklı tonda sesleri, kulağın hoş duyacağı şekilde bir araya dizme sanatıdır. Bana göre de böyledir. Yani aynı anda insan, müziğe uygun olarak bir çok sesi duyabilmeli.

Müziğimizin tek sesli kalmasının sebebi kültürel yapımız mı acaba? Zor mu geliyor çok sesli müzik dinlemek bize, kafamızı mı karıştırıyor? Müzik bir sanattır ama bir matematik işidir de. Acaba biz sadece eğlence amacıyla veya duygularımızı tatmin etmek amacıyla dinlediğimizden mi tek sesli müziği tercih ediyoruz? Klasik müziğin, senfoninin, çağdaş müziğin gelişmemesinin sebebi de bu olsa gerek, müziğimizin evrenselleşememesinin sebebi de. Kaliteli müziğe sırt çevirmemizin sebebi de bu tek sesli anlayışımız, hatta toplumsal bazda farklılıklara karşı ayrımcılığımızın da!

İnternette ülkemizdeki çok sesli müzikle ilgli şu notu buldum: Çok sesli müzik ülkemizde ise Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde, çağdaş müzik ile Klasik Türk Halk Müziği esas alınarak ve uluslararası müzik araçlarıyla, müzik tekniklerinin kullanıldığı Batı müziğine yöneliş hareketi ile başlamıştır. Cemal Reşit Rey, Ahmed Adnan Saygun, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Necil Kazım Akses gibi Cumhuriyet tarihinin ilk besteci kuşağını meydana getiren sanatçılarımız Batı ülkelerinde yetişip, değişik müzik akımlarının etkisinde kalmalarına rağmen ülkemizde çok sesli müziğin yerleşmesi adına ulusal bir eğitim merkezinin açılması adına büyük çaba göstermişlerdir. Müziğimiz de demokrasi anlayışımızla paralel mi gidiyor acaba?

Ülkemizde Pop Müzik alanında şarkıları düzenlemeleriyle çok sesli hale getiren bir numaralı isim Onno Tunç'tur. Bunu Nükhet Duru'nun albümlerinde yaptığı düzenlemelerde çok bariz görebiliriz. Örnek şarkı: 

https://www.youtube.com/watch?v=QS4KtN46BVc&index=4&list=PLh6kHAGn_FqGQeS3uyIrlB96aGTfZ2j_i

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder